Morgonstund har guld i mund!

Klockan visar 03.45 och jag känner mig klarvaken. Efter att ha vridit och vänt på mig så stiger jag upp då det ändå inte kommer bli mer sömn i natt. Det har varit mycket de senaste veckorna och charmen med att få möjligheten att arbeta med många olika kunder är bland annat att jag får en insyn i olika företag och företagares vardag.

Varför det varit mycket just nu beror bland annat på att den sista oktober är sista dagen för aktiebolag med bokslutsdatum 30 april att hålla stämma enligt aktiebolagslagen och då arbetar vi givetvis för att det ska vara möjligt. Det blir ofta så har jag märkt i den här branschen att det blir vissa bolag som alltid hamnar i slutet av de sex månader som aktiebolag har på sig att bli klara för att hålla årsstämma. Funderar en del på detta och funderar på vilken roll vi som byrå har i denna sena hantering. Nackdelen med att ens årsredovisning blir offentlig sent är att information når marknaden (d.v.s. intressenter såsom kunder, leverantörer, banker m.fl.) när informationen är inaktuell. Vi har därför satt upp ett mål om att alla bokslut, årsredovisningar och revisioner ska vara klara inom fyra månader efter bokslutsdatum. Det kan tyckas vara en lång tid men med erfarenheten ovan så är det tufft nog att klara detta och det involverar ett närmare samarbete och en mer noggrann planering tillsammans med våra kunder. För att klara av detta kommer vi också behöva anställa då fler timmar måste produceras under en fyramånadersperiod som vi normalt gör under sex månader.

Ett annat skäl till min tidiga morgon beror på det engagemang jag känner för och med mina kunder. Just nu har vi ett företag som kämpar för sin överlevnad och det känns som om det kommer gå bra men under den processen så gäller det inte bara att företaget måste ha superkoll på siffrorna och kassaflödet, det gäller även att vara med i all formalia som finns kring att driva ett aktiebolag när det inte går som det var tänkt från början. Hos en annan kund har vi det omvända förhållandet, det har gått mycket bättre än förväntat under senaste räkenskapsåret vilket har gjort att ett större överskott kommer att redovisas. Även i detta fall så finns det oro hos kunden av olika skäl, hur kunderna och konkurrenter ska agera, om den beläggning som fanns under året kommer minska och det blir ”upp som en sol och ner som en pannkaka”.

Igår skickade jag in min ansökan om fortsatt auktorisation som revisor till Revisorsnämnden. Vart femte år måste jag ansöka om förnyelse av min titel som revisor och då måste jag redovisa hur många uppdrag jag är revisor i, hur många revisionstimmar jag har producerat under de senaste fem åren totalt, hur många revisionstimmar jag har producerat under de senaste tolv månaderna, hur många olika branscher jag har utfört revision i, hur många utbildningstimmar jag har under de senaste fem åren, jag måste bifoga bevis på att jag varken har näringsförbud eller är i personlig konkurs och till sist måste jag även bifoga ett personbevis så att de kan se att jag är jag. Det är en ny erfarenhet för mig att sammanställa all denna information själv. När jag jobbade på EY så fanns det personer som tog fram dessa uppgifter åt en. Nu har jag fått sitta med pdf-listor från tre olika tidsredovisningssystem och manuellt summera timmar och notera branscher. Inte särskilt komplicerat men tidskrävande. Sist men inte minst så får jag inte glömma bort att betala ansökningsavgiften på 3.100 kronor för att de ska behandla min ansökan. Kunde tycka att det skulle ingå i de 26.000 kronor jag betalar varje år för att få utöva mitt yrke, men det är inte upp till mig att bestämma.

Nu har vi två månader kvar på 2016 och de ska vi använda till att få klart med alla juni- och augustibokslut som ska hålla årsstämma senast sista december med vår nya planering, dessutom ska vi genomföra det som kallas löpande granskning på ett antal uppdrag – så vi vet att vi lever.

Förfrågningar och tillströmningen av kunder är god, vi har sedan vi började fått många förfrågningar och lämnat en hel del offerter vilket givetvis är angenämt men också ställer krav på oss som leverantör. Med den anställning vi kommer att göra kommer vi att kunna möta intresset än bättre och med större möjligheter till att kunderna ska bli nöjda med vårt arbete och vårt engagemang.

Klockan har nu hunnit bli 06.15, jag har fått i mig tre koppar kaffe redan och det börjar bli dags för mig att förbereda frukosten och väcka familjen innan jag åker till kontoret och påbörjar veckans sista arbetsdag.

Varje dag är en ny dag med nya möjligheter!